5 skarpe til Susanne Friis: Onboarding af nye kolleger

Et nyt onboardingkoncept er netop landet på bordet hos alle ledere på Sjællands Universitetshospital. Men hvorfor har vi brug for en ny måde at onboarde på, og hvordan kan det hjælpe i hverdagen? Vi har spurgt vicedirektør Susanne Friis.
Hvorfor skal vi have et nyt onboardingkoncept?
Det har helt fra starten af fusionen været en del af vores strategi, at vi skal være ét stort, samlet SUH.
Onboarding er der, hvor det hele starter. Her lærer nyansatte os at kende som hospital, arbejdsplads og fællesskab. I en stor og kompleks organisation som vores er det vigtigt, vi har fælles ståsteder, retning og værdier – især når vi tager imod nye kolleger.
Alt det sagt, så er det nye koncept slet ikke så nyt. Det er faktisk en samling og opgradering af de tidligere onboardingkoncepter, vi har haft med os ind i fusionen. Det skal sikre, at alle får samme overblik, muligheder og støtte.
Hvad får vi med det nye koncept, som vi ikke havde i de gamle?
En vigtig ændring er, at vi fremadrettet onboarder alle medarbejdere – uanset faggruppe, funktion, afdeling og matrikel. Konceptet er derfor delt i to: ét til medarbejdere og ét til ledere.
Derudover har vi brugt den praktiske erfaring og læring fra vores egen hverdag til at finpudse og tilføje nyt, hvor der har været behov for det.
Vi har bevaret mange af de gode værktøjer fra de gamle koncepter, men nu er de samlet og opdateret. For eksempel er dialogredskabet til leder-medarbejdersamtaler blevet ét samlet værktøj.
Giver det mening at bruge tid på onboarding i en travl hverdag med mange forandringer?
Ja! Alle ansatte fortjener en god og tryg jobstart hos os – og vi har alle et ansvar og en aktie i at lykkes med at skabe gode onboardingforløb.
Både forskning og vores egne undersøgelser viser, at det betaler sig at investere i et veltilrettelagt og struktureret onboardingforløb. Det hjælper nyansatte med hurtigt at komme ind i opgaverne og kunne bidrage selvstændigt.
God onboarding er derfor både en strategisk investering, der styrker vores opgaveløsning, og en menneskelig investering, der styrker vores kultur, trivsel og fælles værdier.
Hvordan skal det nye koncept gøre onboarding nemmere i hverdagen?
Det er her, de mange redskaber kommer ind. De giver lederne overblik og sparer tid – de skal ikke opfinde den dybe tallerken, hver gang de skal onboarde en ny medarbejder.
Derudover kan de mange guides, praktiske vejledninger og læringsvideoer understøtte både lederen, kolleger og den nyansatte. Så uanset om man er erfaren eller ny i onboardingrollen, er der hjælp at hente.
Det nye onboardingkoncept taler om karriereudvikling – giver det mening, når man lige er startet?
Ja, for onboarding varer nu et helt år. I starten handler det om at lande godt, men senere i forløbet åbner vi for samtaler om faglige drømme og udviklingsmuligheder. Igen tilpasset den enkeltes behov og ønsker.
Vi vil vise, at vi ikke kun er med i starten – men hele vejen.
Kontakt
Adresse
Sjællands Universitetshospital
Kommunikation
0
Ring til os
Skriv til os
Øvrig information
Send et tip
Har du en god historie eller et vigtigt budskab, du gerne vil have hjælp til at få ud at leve, så send os et tip.
Opdateret torsdag den 2. okt. 2025