Fem skarpe til programdirektør Gitte Jensen-Fangel om Nyt SUH
Gitte Jensen-Fangel er som programdirektør for indflytningen i Nyt SUH ansvarlig for at sikre samarbejdet mellem de mange aktører, som er involveret i flytteprocessen - byggeorganisationen (USK), driften, staben, klinikerne, regionens Koncern Økonomi, Koncern Digitalisering mv.
Sammen med et hold på seks medarbejdere står hun i spidsen for at lave en indflytningsplan, hvor alle får rette informationer i rette tid og bliver aktiveret på det rette tidspunkt, så flytningen går så smidigt som muligt.
Hele indflytningen skulle gerne være bragt til ende i slutningen af 2027. Du kan se tidsplanen nederst på siden.
Vi har spurgt Gitte Jensen-Fangel om, hvor langt vi er, og hvordan vi som medarbejdere vil mærke flytteforberedelserne i den kommende tid.
Hvor langt er vi med indflytningen i det nye SUH?
Vi flytter ind i faser. Nogle steder er vi tæt på. Fx flytter dele af laboratoriefløjen ind i uge 49. Andre steder er vi slet ikke klar endnu.
Indflytningens faser følger byggeriets faser. Vi flytter ind i bygningerne løbende et års tid efter, at de er klar.
Den store flytning kommer til at foregå i slutningen af 2027. Her flytter vi alle patienterne til Nyt SUH.
Hvorfor tager det et helt år fra bygningerne står færdige, til vi flytter ind?
Når en bygning står færdig, og SUH har fået bygningen overdraget fra totalentreprenøren, skal vi lære den at kende. Teknisk, driftsmæssigt og klinisk. Der er nyt apparatur, der skal installeres fx strålekanoner, der skal valideres.
Driftsafdelingen skal lære at drifte nye systemer.
Det kliniske personale skal lære, hvordan særligt de kritiske funktioner foregår i de nye bygninger. Hvor løber vi hen for at tilkalde hjælp til hjertestop? Hvordan skal man evakuere i tilfælde af brand?
Man taler om, at man går fra bygning til hospital. Den periode kaldes aktiveringsfasen.
Når vi på SUH vurderer, at aktiveringsfasen tager et år, er det baseret på erfaringer fra Danmark og andre steder i verden. Best practice siger mellem tre og 12 måneder alt efter graden af kompleksitet. Vores flytning er stor. Derfor regner vi med et år.
Hvordan bliver jeg som medarbejder involveret i processen?
Hver enkelt afdeling får opgaver i forhold til flytning ca. 1,5 år før, de skal flytte ind. Medarbejdere, som skal flytte i slutningen 2027, får altså først opgaver i starten af 2026.
Lige nu er der arbejdsgrupper i gang med at udvikle konkrete koncepter for, hvordan man kommer til at implementere byggeriets design-idéer. De blev lavet for lang tiden siden, hvor brugerne blev involveret. Men for at få dem ud at leve skal vi have brugerinvolvering igen. Hvordan skal fx fleksibel udnyttelse af ambulatoriet konkret se ud? Og hvordan skal ”just in time”-varekonceptet implementeres?
Arbejdsgrupperne ledes af vicedirektører fra sygehusledelsen og består af repræsentanter fra afdelingsledelserne. Sammen tager de stilling til alt fra sengeafdelinger, ambulante koncepter og mødelokaler til kontorer og logistik-områder.
Sygehusledelsen har månedlige møder fra nu af og det næste år, hvor det blandt andet er den slags beslutninger, der er på dagsordenen.
Læs også interviewet med programdirektør Gitte Jensen-Fangel her
SUH er i forvejen udfordret på økonomien – hvordan sikrer vi, at flyttebudgettet ikke løber løbsk?
Det er dyrt at flytte. Derfor skal vi helst have det overstået. Vi skal gøre det så hurtigt og kort som muligt for at minimere udgifterne til dobbeltdrift.
Jo kortere tid selve flytteprocessen strækker sig over, jo mere man bruger ekspertise andre steder fra, og jo mere skarpman er på, hvad der er brug for, kan man holde udgifterne nede. Vi har arbejdet meget præcist med økonomien i forhold til, hvad der er nødvendige udgifter. Vi skal fx afsætte midler til flyttebiler, nyt apparatur osv. Selv om vi har et genanvendelsesprincip, så er der noget, der ikke kan ikke flyttes. Til gengæld ligger der i vores planer, at vi forkorter selve flytteprocessen for at undgå det dobbeltarbejde, der ligger i at holde afdelinger i gang på flere matrikler.
I vores flyttestrategi ligger, at vi flytter alle patienter på én dag. Det kan virke som et 'big bang', men baseret på den viden og de erfaringer, der findes både her i landet og i udlandet, så er det den mest økonomiske måde at flytte på.
Det er også det bedste i forhold til at skabe en fælles kultur, at afdelinger, der skal fusionere, flytter på samme tidspunkt.
Endelig er det sikrest for patienterne, at man flytter på en gang.
Hvor kan vi følge med i byggeprocessen?
Byggeprocessen kan følges på hjemmesiden.
I er også velkomne til at tale med jeres afdelingsledelse eller os i programkontoret.
Opdateret torsdag den 28. nov. 2024