Digitalt behandlingsforløb klar til næste fase

- Det handler om tid, handlemuligheder og ro i maven. For os i ambulatoriet, ja, men endnu mere for patienterne, der skal have hverdag og sygdom til at hænge sammen på en måde, der sikrer, at de så vidt muligt kan leve et almindeligt liv.
Sådan beskriver cheflæge Ole Hamberg det SmartClinic-projekt, de arbejder med i Ambulatorium for Medicinske Mave- og Tarmsygdomme på SUH, Køge.
Projektet har til formål at give patienter, der lider af inflammatorisk tarmsygdom, også kendt som IBD (inflammatory bowel disease), et behandlingstilbud hjemme hos dem selv og mere aktiv deltagelse i mestringen af deres sygdom i hverdagen.
Dette sker ved at erstatte de traditionelle, faste kontroller i ambulatoriet med et digitalt behandlingsforløb til patienter, der har et stabilt sygdomsforløb – kaldet Clinic Online –, der dermed slipper for regelmæssig, fysisk fremmøde i Ambulatoriet, og et Clinic On Demand-forløb, hvor patienter, der oplever akut forværring af deres sygdom, har mulighed for at blive tilset hurtigt. Begge forløb understøttes med en app, der giver patienterne viden og vejledning om deres sygdom og behandling.
Patientinddragelse og ny teknologi
IBD er en kronisk immunsygdom, der af og til kan fylde meget i hverdagen. Symptomerne kan komme og gå, variere i styrke og veksle fra at være milde til invaliderende. Størstedelen af dem, der lider af IBD, er i den arbejdsdygtige alder, så frihed og handlemuligheder er nogle af de faktorer, der kan gøre en stor forskel i hverdagen for dem.
Intentionen bag SmartClinic-projektet er derfor netop også – helt lavpraktisk – at hjælpe patienterne med at holde styr på deres sygdomsforløb hjemmefra og forebygge opblusninger, der stjæler tid, kræfter og overskud fra familien, vennerne, fritidsinteresser og arbejde, forklarer Ole Hamberg.
– For os er kernen i det her et ønske om at styrke patienternes mulighed for at være aktive medspillere i deres eget forløb og behandling. App’en understøtter selvmonitorering og består desuden af en masse videoer, der giver patienterne viden om deres sygdom og vejledning om, hvad de selv kan gøre for at lindre symptomer og forebygge nye udbrud og komplikationer.
SmartClinic-modellen har været i brug i mindre skala i ambulatoriet siden 2024, og erfaringerne er nu så gode, at personalet er klar til at rulle det ud i stor skala.
Frem mod efteråret i år vil antallet af patienter, der går i SmartClinic-forløb, blive udvidet fra 300 til omkring 1.800. Det svarer til ca. 40 procent af ambulatoriets patienter, fortæller Ole Hamberg.
- Vi har på nuværende tidspunkt omkring 4.500 IBD-patienter i vores ambulatorier rundt omkring i regionen, og vi er rigtig dygtige til at behandle dem medicinsk. Men forekomsten af IBD er fordoblet over de seneste 20 år, og forløbene er typisk livslange. Samtidig er det udelukkende os på sygehusene, der varetager disse forløb, ikke almen praksis. Så listen over patienter bliver kun længere. Det skal SmartClinic-modellen hjælpe os med at håndtere.
En nødvendig kulturændring
Kombinationen af Clinic Online og Clinic On Demand er en nødvendig, ny måde at tænke ambulatoriedrift på. Men ikke kun hos Ole Hamberg og kollegerne.
Antallet af patienter med kronisk sygdom er stigende på tværs af medicinske specialer og optager i dag op mod 80 procent af sundhedsvæsenets ressourcer. Det skaber både lange ventelister, forlængede behandlingsforløb og konstant arbejdspres for medarbejderne.
Skal den problematik løses, er det derfor nødvendigt at tage et opgør med den traditionelle ambulatoriedrift med regelmæssige kontroller, også selvom det kræver lidt tilvænning for lægerne. For det giver hverken mening for patienterne eller for personalet, når stabile patienter, der ikke oplever sygdomsudbrud, skal ind til kontrol, forklarer Ole Hamberg.
– Selvfølgelig stritter det lidt på os læger, når vi udfordrer de eksisterende retningslinjer, men det er både en nødvendig og en sund øvelse. Vi bliver jo hele tiden klogere, og jo dygtigere vi bliver til kun at lave det, der giver reel værdi for vores patienter, jo mere tid og jo flere ressourcer har vi til dem, der har mest brug for os.
Afdelingens arbejde med SmartClinic-modellen er derfor også langt mere end et lokalt udviklingsprojekt. På den lange bane skal det udmønte sig i en generisk model, der kan anvendes bredt til ambulante patientforløb i de medicinske specialer.
Projektet har fået 9,7 mio. kroner i forskningsstøtte fra fonden Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak og udvikles som et samarbejde mellem Skånes Universitetssjukhus, Centre for Health Governance ved Göteborgs universitet, virksomheden Visikon, der har udviklet app’en, og Sjællands Universitetshospital.

Flere sundhedsydelser tættere på den enkelte
På SUH arbejder vi målrettet med at skabe mere lige og nemmere adgang til sundhedsydelser for alle Region Sjællands borgere. Det betyder blandt andet, at vi hele tiden udfordrer os selv til at udvikle nye muligheder for at flytte behandling og monitorering ud tættere på patienterne – gerne helt ud i eget hjem, hvis det er muligt.
Det giver patienterne mere frihed og fleksibilitet i hverdagen og mindre behov for at tage fri fra arbejde, sørge for børnepasning eller bruge tid på transport frem og tilbage til sygehuset. Samtidig sikrer vi, at vi hurtigere kan tage imod de patienter, der har brug for at blive tilset og behandlet hos os.
Opdateret fredag den 9. maj 2025